3 augustus, 2025

De Busbrug open 24 uur ( de binding ) 2025 , 2026 🤷🏾‍♂️ 2027 🤷🏾‍♂️ of 2028 ?

0

Westerkoog is een woonwijk in Koog aan de Zaan gemeente Zaanstad. De wijk is in de zeventiger ruim opgezet met veel groen. Nog altijd een van de meest populaire wijken van Zaanstad met goede voorzieningen als scholen, een winkelcentrum, goed openbaar met een treinstation Koog Bloemwijk en directe aansluiting op de snelweg A8. De wijk had één ontsluitingsweg en kende daarom alleen bestemmingsverkeer. Nu het bestuur van Zaanstad — als gevolg van voortschrijdend inzicht – heeft besloten de busbrug, die alleen voor openbaar vervoer was bestemd, voor alle verkeer open te stellen (behoudens een spitssluiting op werkdagen van 7.00 — 9.00 en 16.00 — 18.00), heeft de woonwijk opeens te maken met duizenden auto’s doorgaand verkeer per dag.
GroenLinks wethouder Robert Linnekamp — al 2×5 jaar wethouder van verkeer — heeft met zijn verkeerskundig inzicht besloten de fietspaden op te heffen om de fietsers op de doorgaande weg als snelheidsremmers te gebruiken. Zoals op de video is te zien, nemen de auto’s ruim baan en kiezen de fietsers het hazepad (voetpaden langs de wegen). Van de belofte om een 30 km zone en vrijliggende fietspaden in te richten, is nooit wat terecht gekomen. De smileys aan de rondweg registreren snelheden tot boven de 100 km/u.
De PvdA wijkwethouder Jeroen Olthof kijkt de andere kant op en heeft besloten deze snelheidsgegevens niet meer openbaar te maken, omdat ze niet zouden kloppen. De politie controleert niet en ongevallen worden onder de pet geschoven. Overleg tussen wijkbewoners en de gemeente over de openstelling van de busbrug is er nooit geweest. Niet voor de openstelling en nu niet de busbrug openstaat, om de overlast van geluid en onveiligheid te verminderen.
Het grootste pijnpunt in de wijk – de duizenden auto’s sluipverkeer – staat zelfs niet op de agenda van het wijkuitvoeringsprogramma WUP 2011-2015. Zo gaan bestuurders in Zaanstad met hun inwoners om: de beste oplossing voor een probleem is het probleem niet te benoemen, dan bestaat het ook niet.
Ten einde raad hebben bewoners voor de weg naar de rechter gekozen. Drie zaken lopen nu voor de Raad van State. De zaak Hogere Geluidswaarden heeft de gemeente al verloren, maar binnen drie maanden lag er een nieuw besluit op tafel. In 2003 is een poging voor openstelling van de busbrug ook al gestrand bij de Raad van State. Nu heeft het college van B&W gekozen voor een vrijstellingsprocedure, zodat niet gewacht moet worden op een uitspraak maar al na zes weken het besluit kan worden uitgevoerd.
De openstelling van de busbrug is een direct gevolg van de bouw van een nieuw stadscentrum Inverdan. Zowel aan de oostkant als westkant van het spoor verschijnt een nieuw Zaandam met grote woningbouwprojecten en openbare voorzieningen. Alleen de gemeente heeft vergeten een goede infrastructuur aan te leggen. Voor de ontsluiting van de Westkant staat al meer dan 30 jaar een tunnel onder het spoor op het programma, maar door geldgebrek nooit uitgevoerd.
Grote nieuwbouwprojecten als Murano en de Spoorstrip (onder gemeentegarantie) moeten straks ontsloten worden via de woonwijk Westerkoog. Het verkeer zal daarom alleen maar toenemen. Geluidsoverlast, slechte lucht zijn een directe bedreiging voor de gezondheid van bewoners in Westerkoog. De verkeersveiligheid is in het geding voor de vele kinderen in de wijk, die naar de scholen in het centrum van de wijk gaan.
Burgemeester Geke Faber (PvdA) is nooit op bezoek geweest in de wijk. Bewoners die procederen worden door haar niet ontvankelijk verklaard en daarmee buiten de wet gezet. Het vertrouwen tussen bestuur en inwoners van Zaanstad is sowieso ver te zoeken. Het regenteske optreden van bestuurders, die beter weten wat goed is voor haar bewoners, is al decennia een stadscultuur in Zaandam. Van een bestuur dat de grootste gifbelt van Nederland binnen haar grenzen ongebreideld, maar wel tegen betaling, laat exploiteren, kunnen inwoners weinig verwachten. Ondanks dat bewoners hun gelijk in de zaak vuilstort Nauerna bij de rechter halen, gaat het College van B&W in beroep. Dus gewoon door met het binnenhalen van zwaar verontreinigd afval en ophogen van de gifbelt.
De komende jaren zal het verkeer binnen Zaanstad alleen maar toenemen door het nieuwe stadscentrum en het ongebreideld binnenstedelijk bouwen van de vele nieuwbouwprojecten zonder aandacht aan de infrastructuur te besteden.
Voor de woonwijk Westerkoog is er maar één oplossing: de busbrug weer sluiten voor autoverkeer.
UPDATE: Intentieovereenkomst Zaanstad Ikea over een vestiging op het bedrijventerrein Zuiderhout. Gezien de gebrekkige infrastructuur van Zaanstad betekent dit een verkeersinfarct. Het verkeer door de wijk Westerkoog en op de busbrug zal totaal vastlopen.
En waarom Ikea in Zaanstad, dat al volstaat met de Billy kasten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *